Digital boost day

  • Canva door Alysia-Lara

Ik heb op 24 november de digital boost day van de ondernemde school bijgewoond. De eerste sessie in het kader digital tools ging over Canva. Een grafisch ontwerpplatform waarop je presentaties, posters, sociale media post en nog zo veel meer kunt maken. Waarom gebruik je Canva en geen PowerPoint of Adobe? Hoe gebruik je dit? Wat zijn de voordelen? Alysia-Lara nam ons helemaal mee in haar Canva ervaring en wist elke vraag te beantwoorden.

Voor Canva heb je geen grafische achtergrond nodig en het gaat sneller dan eender ander programma. Op de app (zowel op je pc als op smartphone, tablet) kan je gebruik maken van allerlei sjablonen. Deze zijn divers, aangepast aan de soort én je kan er je eigen persoonlijke touch aangeven. Zo wordt het een uniek professioneel stuk dat in no time ontworpen is.
Het is creatiever dan PowerPoint en makkelijker dan adobe, toch ziet het er even (of zelfs meer) professioneel uit.

Alysia-Lara ging kort doorheen Canva om ons de basiszaken uit te leggen. Zo kun je sinds kort ook video’s importeren en bewerken in Canva. Een echte must-have en super makkelijk om te gebruiken. Daarnaast kan je ook je presentatie geven met camerabeeld en makkelijk je ontwerp delen om er met je klasgenoten of collega’s samen in te werken. Voor mij is dit, samen met de sjablonen, een van de grootste pluspunten.
Aangezien ik al wat ervaring heb met Canva, en de meeste dingen al wist was dit voor mij niet heel interessant; maar voor diegene die er nog niks van kenden was het een goede introductie.


  • Hoe bouw je een merk dat zowel klanten en medewerkers aantrekt door Bert Schols

De tweede sessie die ik heb bijgewoond ging over hoe je een merk bouwt dat zowel klanten en medewerkers aantrekt in het kader van online branding. In de sessie legde Bert Schols zijn drie inzichten over branding uit. Deze zijn: branding is heel belangrijk, maak het verschil op inhoud en stijl, en discipline eats stratergy for breakfast.
Dat branding belangrijk is, is logisch maar het gaat verder dan dat. We zijn emotionele wezens en daarop moeten we dus inzetten. Dit houdt ook de golden cirkel (why-how-what) in en (drie) bedrijfswaarden. De bedrijfswaarden typeren je bedrijf en geven de eigenheid, het is de basis voor branding/storytelling.

Maak het verschil op inhoud en stijl, ga van informeren/beschrijven naar vertellen. Deze kunnen gaan over ‘behind-the-scenes’ verhalen, hoe het bedrijf tot stand is gekomen of hoe je staat tegenover uitdagingen. Maak iets uniek en liefst met persoonlijke beelden, inclusief mensen.
Drie ingrediënten om succesvol merk te creëren zijn eenvoud, emotie en menselijkheid. Indien je dit in je hoofd houdt, komt het uiteindelijk wel goed.
Bij discipline eats strategy for breakfast, had hij erover hoe herhaling belangrijk is en je consistent moet blijven in je branding. Herhaling mag, mensen herinneren zich het niet meer of hadden het de vorige keren niet gelezen.

De sessie was anders dan verwacht. Ik dacht dat ik veel nieuwe dingen ging leren maar wist eigenlijk al veel over het onderwerp. Ik leer graag nieuwe dingen en vandaar vond ik het niet zo interessant, al was het wel een goede herhaling.

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *